Πέντε περιφερειακοί σύμβουλοι της Περιφέρειας Αττικής, εκλεγμένοι με την «Δύναμη ζωής» της κ. Δούρου, καταψηφίζουν τον Προϋπολογισμό καταγγέλλοντας την αθέτηση εξαγγελιών και δεσμεύσεων και την εναρμόνιση με τα μνημόνια και τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Γιατί καταψηφίζουμε το Σχέδιο Προϋπολογισμού της Περιφέρειας Αττικής για το 2016
Ο προϋπολογισμός που εισηγείται η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, παρά τις εξαγγελίες και τις δεσμεύσεις, έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
- Είναι εναρμονισμένος με τις απαιτήσεις της συμφωνίας με τους δανειστές, δηλ. με το 3ο μνημόνιο.
- Είναι πειθήνιος στις απαιτήσεις του Παρατηρητηρίου των ΟΤΑ και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
- Είναι συνεπής στις δεσμεύσεις προς τα ιδιωτικά συμφέροντα.
- Δεν έχει καμιά πρόβλεψη για την ανάπτυξη της Αττικής, που είναι η μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας, αφού η διοικούσα παράταξη απέφυγε συστηματικά την εκπόνηση σχεδίου που να αναφέρεται συνολικά στο Νομό Αττικής και να βασίζεται στα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
- Δεν είναι καν διαχειριστικός, γιατί και η διαχείριση, περιέχει ένα επίπεδο πολιτικών αποφάσεων. Ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Αττικής για το 2016 είναι η επιτομή της διεκπεραίωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών που επιβάλλει ο Καλλικράτης. Και σιωπά, ακόμη και για την ανάγκη κατάργησής του.
Ως περιφερειακοί σύμβουλοι, που εκλεγήκαμε με την Δύναμη Ζωής, παρακολουθούμε 15 μήνες τώρα την πιο αναποτελεσματική διαδικασία σε λειτουργία θεσμικού οργάνου.
-Η Περιφέρεια Αττικής είναι ένας οργανισμός με 2.400 υπαλλήλους, ο οποίος εργάζεται για την συγκέντρωση εσόδων που προέρχονται από τα τέλη κυκλοφορίας, τα πρόστιμα, την Κρατική Επιχορήγηση και το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.
-Οι υπηρεσίες της Περιφέρειας προετοιμάζουν την εισαγωγή στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου (ΠΣ) των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), που αποτελούν το 80% των θεμάτων ημερήσιας διάταξης. Μελέτες στις οποίες το ΠΣ καλείται να γνωμοδοτήσει. Όταν όμως οι μελέτες αφορούν «δύσκολα» θέματα, τότε απλώς δεν έρχονται στη συνεδρίαση του ΠΣ. Έτσι:
-Στο ΠΣ Αττικής δεν ήρθε ποτέ η ΜΠΕ για τον Αποτεφρωτήρα των Τοξικών και Επικίνδυνων Ιατρικών Αποβλήτων που λειτουργεί στη Φυλή. Και πώς να έρθει; Ο Αποτεφρωτήρας δεν διαθέτει καν τοπογραφικό διάγραμμα. Όμως αυτό δεν εμπόδισε τις αρμόδιες υπηρεσίες να επεκτείνουν την άδεια λειτουργίας του μέχρι το 2025.
-Στο ΠΣ Αττικής δεν ήρθε ποτέ Μελέτη για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής. Του χώρου δηλ. που δέχεται 6.000 τόνους απορριμμάτων την ημέρα.
-Στο ΠΣ Αττικής δεν ήρθε ποτέ η ΜΠΕ για το ΧΥΤΑ Γραμματικού. Ένας ΧΥΤΑ που κατασκευάζεται κατά παράβαση των όρων της επιστήμης και της τεχνικής. Συγχρόνως διαδίδεται από τη διοίκηση της Περιφέρειας ότι δεν θα γίνει ΧΥΤΑ, αλλά ΧΥΤΥ -θα δέχεται δηλαδή υπόλειμμα και όχι απορρίμματα. Αλήθεια, τι σημαίνει «υπόλειμμα», όταν η ανακύκλωση στην Αττική βρίσκεται στο 5%;
-Δεν ήρθε ακόμη η μελέτη για το γήπεδο της ΑΕΚ, ενώ η Δικέφαλος ΑΕ απαιτεί την κατασκευή του με χρήση μέρους τους Άλσους Φιλαδέλφειας, που εκτός των άλλων σημαίνει και υπογειοποίηση των οδών Πατριάρχου Κωνσταντίνου και Φωκών για την κατασκευή πάρκινγκ VIP του νέου γηπέδου, καταστροφή του προσφυγικού οικισμού και μετατόπιση του κέντρου της πόλης! Η μελέτη για την υπογειοποίηση των 2 κεντρικών δρόμων της Ν. Φιλαδέλφειας σημαίνει επιπλέον 15.000.000 ευρώ, που θα τα επωμιστεί η Περιφέρεια.
Κι όμως, στον προτεινόμενο προϋπολογισμό, που τηρεί όλες τις μνημονιακές δεσμεύσεις για μείωση δαπανών και τη διατήρηση πιστωτικού υπολοίπου, περιλαμβάνονται τα σκανδαλώδη ποσά των 20.000.000 ευρώ για την Δικέφαλος ΑΕ, τα 7.000.000 ευρώ για την ΠΑΕ Παναθηναϊκός, τα σχεδόν 4.000.000 ευρώ (διπλασιασμός από το 2015) για τον ΧΥΤΑ Γραμματικού.
14 μήνες πριν, στη συζήτηση του προϋπολογισμού για το 2015, το Περιφερειακό Συμβούλιο και ο λαός της Αττικής εισέπραξαν τη διαβεβαίωση ότι η παρέμβαση της Δύναμης Ζωής στον προϋπολογισμό της προηγούμενης διοίκησης θα ήταν η μέριμνα για την ανθρωπιστική κρίση, καθώς και η προετοιμασία για την διευρυμένη αναμόρφωση του, το Γενάρη του 2015. Γνωρίζουμε ότι καμιά ουσιαστική αναμόρφωση δεν έγινε. Οι μόνες αποφάσεις που υλοποιήθηκαν ήταν για τις μεταφορές των μαθητών, τις κουνουποκτονίες και τη γραφική ύλη και άλλα αναλώσιμα που χρησιμοποιούν οι υπηρεσίες της Περιφέρειας.
-Αναρωτιόμαστε: Μπορεί αυτή η δραστηριότητα να δικαιολογήσει το κόστος λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου;
-Θέτουμε στην κρίση των πολιτών την απόφαση, κατά πλειοψηφία, του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, να μεταφερθούν τα διαθέσιμα της Περιφέρειας από διάφορους λογαριασμούς, στην Τράπεζα της Ελλάδος, με την αιτιολογία του μεγαλύτερου επιτοκίου των καταθέσεων. Πρόσφατα μάλιστα ανακοινώθηκε ότι οι καταθέσεις της περιφέρειας απέδωσαν τόκους 8 εκ. ευρώ (στον προϋπολογισμό, βέβαια, αναγράφονται περίπου 5 εκ…). Ρωτάμε: Από πότε συγκεντρώνουμε φόρους, τέλη και πρόστιμα για να τα τοκίζουμε; Από πότε τα έσοδα ενός θεσμού της Αυτοδιοίκησης γίνονται τοκοφόρες καταθέσεις;
-Που βρίσκεται το έργο της Περιφέρειας; Είναι άδικο να πούμε, ότι βρίσκεται στα χαρτιά, στις ατελείωτες διαδικασίες του Καλλικράτη, των υπουργείων, και των κατασκευασμένων «θεσμών» και οργανισμών, που μόνος προορισμός τους είναι ο συγκεντρωτισμός και η αδιαφάνεια;
-Ρωτάμε: γιατί η Δύναμη Ζωής, σε αντίθεση με το πρόγραμμα που πρότεινε στους πολίτες της Αττικής, αποδέχεται αδιαμαρτύρητα το καθεστώς του Καλλικράτη που έχει δημιουργήσει τη θέση του Περιφερειάρχη, ως απόλυτου άρχοντα, αφού το ίδιο πρόσωπο είναι επικεφαλής της Περιφερειακής Διοίκησης, του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου (διαχείριση απορριμμάτων) και του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης;
-Επίσης, ενώ συμβαίνουν αυτά, ως αποτέλεσμα της οικονομικής ασφυξίας, ιδιωτικοποείται από την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση η αποκομιδή των απορριμμάτων καθώς και η ανακύκλωση. Φαίνεται με κάποιον τρόπο στον προϋπολογισμό του 2016 ο «δημόσιος χαρακτήρας της ανακύκλωσης» που διατείνεται η διοικούσα παράταξη ότι εξασφαλίζει ο ΠΕΣΔΑ που ψήφισε;
Με δύο μόνο νούμερα φαίνεται όλη η αλήθεια για τον προϋπολογισμό του 2016:
-Τα έσοδα κατανέμονται σε λειτουργικά έξοδα και δαπάνες για έργα, κατά το ίδιο σχεδόν ποσό.
-Όμως μπορεί ένα σχέδιο ανάπτυξης, ακόμη κι αν υπήρχε, να στηριχθεί μόνο στα χρήματα του ΕΣΠΑ;
-Που βρίσκεται άραγε ο λαός, που δίνει τόσο τα έσοδα της Περιφέρειας, όσο και την επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό;
-Ο λαός, οι πολίτες, είναι αόρατοι για την Περιφέρεια Αττικής. Δημόσιες Σχέσεις, Δελτία Τύπου και φωτογραφίες αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι του «έργου». Και συνεχείς επικλήσεις της τεράστιας δυσκολίας να γίνουν πράξεις, τα ελάχιστα έργα που αποφασίζονται.
Εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχουν δυνατότητες για μια άλλη πορεία στην Περιφέρεια Αττικής. Μια διαφορετική λειτουργία, πιο διαφανής, πιο δημοκρατική, πιο συμμετοχική. Υπάρχει δυνατότητα για έργο που θα ακουμπάει τις ανάγκες των πολιτών.
Πιστεύουμε ότι χρειάζεται μια ολική ανακατεύθυνση. Έτσι προτείνουμε:
-1. Διάθεση των τόκων καταθέσεων, άμεσα, στα τοπικά σχέδια των δήμων για να οργανώσουν αυτοί και όχι η ΕΕΑΑ ΑΕ, την ανακύκλωση.
- Διάθεση των 20.000.000 της Δικέφαλος ΑΕ, έως ότου λυθούν τα προβλήματα της χωροθέτησης του γηπέδου της ΑΕΚ, σε πρόγραμμα της Περιφέρειας για τα σχολεία, τη σίτιση των μαθητών, τη στέγαση των αστέγων, την προφύλαξη των κακοποιημένων γυναικών και των παιδιών τους. Είμαστε σίγουροι ότι η ιστορική ομάδα της ΑΕΚ θα συμφωνήσει να καλύψουν τα χρήματα αυτά τέτοιες επείγουσες ανάγκες, έως ότου γίνει ρεαλιστική η διάθεση του ποσού για το γήπεδο, το οποίο φυσικά πρέπει να γίνει, αλλά μέσα στα όρια της νομιμότητας και της ομαλής συνύπαρξης με τον αστικό και κοινωνικό ιστό.
- Εκπόνηση αντιπλημμυρικού σχεδίου για την Αττική, όπου θα φαίνεται ο επιμερισμός στους δήμους. Ενοποίηση των έργων και νομοθετική ρύθμιση για να μην εμπλέκονται διάφορες υπηρεσίες στο ίδιο έργο.
- Εκπόνηση σχεδίου για τον περιορισμό της μόλυνσης από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
- Ενημέρωση του ΠΣ για τη διεύθυνση του συστήματος κυκλοφορίας, των φωτεινών σηματοδοτών και των οδικών ρυθμίσεων με σκοπό την εκπόνηση σχεδίου για τον περιορισμό των ατυχημάτων.
- Εκπόνηση σχεδίου για την Οικονομική Ανάπτυξη της Αττικής, σε 3 άξονες:
Α. Αγροτική παραγωγή, κτηνοτροφία και αλιεία. Επανεξέταση της απόφασης του ΠΣ, σχετικά με τη μελέτη σκοπιμότητας για τον περιορισμό των θαλασσίων οικοπέδων για την αλιεία και τη μείωση του πληθυσμού των αλιέων.
Β. Διαχείριση, διαλογή ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση υλικών, από τα απορρίμματα. Οι 6.000 τόνοι σκουπιδιών την ημέρα, μπορούν να γίνουν η βάση ενός κλάδου οικονομίας για την παραγωγή νέων υλικών, που για πρώτη φορά θα είναι μια συντονισμένη προσπάθεια της Περιφέρειας με τους δήμους της Αττικής.
Γ. Εναλλακτικός, μικρής κλίμακας τουρισμός, που θα βάζει φρένο στις φαραωνικές ιδιωτικές εγκαταστάσεις ξενοδοχειακών καταλυμάτων στις παραλίες της Αττικής.
Με όλα τα παραπάνω, γίνεται φανερό ότι θεωρούμε τον προτεινόμενο προϋπολογισμό σε λάθος κατεύθυνση, σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων αλλά και της Αττικής και γι’ αυτό τον καταψηφίζουμε.
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι Αττικής:
Άννα Βασιλάκη (Κεντρικός Τομέας)
Μαρίνα Κούκα (Νότιος Τομέας)
Μάκης Μαντάς (Τομέας Πειραιά)
Φλώρα Νικολιδάκη (Κεντρικός Τομέας)
Ζωή Ράϊκου (Νότιος Τομέας)