Πέμπτη , 21 Νοεμβρίου 2024

1925: Ελληνικό Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών

Τ3VELOSΕνενήντα χρόνια πριν γύρω στα μέσα του 1925 το αποτέλεσμα της συνεργασίας Ελλάδας – Μ. Βρεττανίας στο τομέα της αεροναυπηγικής οδήγησε στη δημιουργία του πρώτου Κρατικού εργοστάσιου αεροπλάνων στο Π. Φάληρο. Δώδεκα (12) αεροσκάφοι (τορπιλόπλανα) όπως το εικονιζόμενο κατασκευάστηκαν με τα πενιχρά (;) για την εποχή τεχνικά μέσα της χώρας μας και με τις πενιχρές (;) μας γνώσεις – εξήγηση που καλλιεργήθηκε αφειδώς τα επόμενα χρόνια προκειμένου να εξυπηρετήσει τους σχεδιασμούς της εισαγωγής κάθε απαραίτητου βιομηχανικού εξοπλισμού εξυπηρετώντας εμπόρους, μιζαδόρους κ.λ.π. Πως φτάσαμε 90 χρόνια αργότερα σε μια πλήρη αποβιομηχάνιση αποτελεί αντικείμενο άλλης έρευνας και ανάλυσης. Εδώ θα παρουσιάσουμε μόνο την ιστορία της κατασκευής του πρώτου αεροπλάνου στην Ελλάδα και από Ελληνικά χέρια, 90 ολόκληρα χρόνια πριν …

Η Βρετανική BLACKBURN, η οποία είχε αναλάβει τη σχεδίαση και του Εργοστασίου Αεροπλάνων Φαλήρου (ΕΑΦ). Το 1925 πρωτοκατασκευάστηκε μια τετράδα αυτού του τύπου των αεροπλάνων στη Βρετανία (Μπορ) και μέσα στην ίδια χρονιά η συνεργασία της εταιρίας με τη χώρα μας οδήγησε στην οργάνωση και την ανάπτυξη του πρώτου εργοστάσιου κατασκευής στην Ελλάδα που παρήγαγε στα πέντε χρόνια της λειτουργίας του 12 αεροπλάνα του ίδιου τύπου τα οποία χρησιμοποίησε το πολεμικό ναυτικό ως υδροπλάνα παράκτιας άμυνας. Ονομασία «ΒΕΛΟΣ». Η πρώτη πτήση έγινε το Μάρτιο του 1926.

Το Τ3 VELOS εξελίχθηκε πάνω στο πρωτότυπο Βρετανικό Dart/SWIFT με προσθήκη μιας θέσης συγκυβερνήτη-πολυβολητή προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Οι ελληνικές προδιαγραφές αύξησαν τις δυνατότητες του αεροσκάφους για βομβαρδισμούς (έφερε σε αναρτήρες 4 βόμβες των 230 λιβρών), αναγνώριση, ρίψη τορπιλών και εκπαίδευση. Εφοδιάστηκε με ηλεκτρικό σύστημα ενδοσυνεννόησης και ασύρματη επικοινωνία εμβέλειας 200 μιλίων.

Χρησιμοποιούσε πλωτήρες για προσθαλάσσωση ενώ μετά το 1930 εφοδιάστηκε και με συμβατικό σύστημα προσγείωσης παραμένοντας στην ενεργό υπηρεσία αρκετά μετά το 1936, ως τις παραμονές του 2ου παγκόσμιου πόλεμου.

Blackburn “Velos” T.3/T.3A

Ρόλος : Τορπιλόπλανο

Διαστάσεις : Εκπέτασμα 14.78 m, μήκος 10.82 m

Κινητήρας : 1 x NAPIER LION V των 465 ίππων, ΙΙΒ των 450 ίππων

Οπλισμός : 1 X LEWIS, 4X230 lbs Βόμβες ή 1 Τορπίλη

Πλήρωμα : 2

Η αεροναυπηγική βιομηχανία της χώρας είχε βεβαίως αρκετές περιπέτειες αντίστοιχες της πολιτικής της εποχής και πέρασε από σαράντα κύματα … Η επόμενη προσπάθεια για κατασκευή δεύτερου αεροπλάνου του ΚΕΑ «Χελιδών» Η πρώτη παραγγελία 18 αεροσκαφών έγινε από το πολεμικό ναυτικό χωρίς όμως να ξεκινήσει ποτέ αφού στο μεταξύ το σκάφος θεωρήθηκε κατώτερο των ανταγωνιστών του. Το πρωτότυπο αποσυναρμολογήθηκε και διαλύθηκε το 1938 … Η έρευνα τα επόμενα χρόνια από όσους την επιχείρησαν στερείτο επαρκών αποδεικτικών στοιχείων …

Δείτε επίσης

Το άβατο της εκκλησιαστικής περιουσίας

Περιουσία αμύθητη. Πόθεν έσχες άδηλον. Εκτίμηση κατά προσέγγιση. Το άβατον σε όλο του το μεγαλείο. …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *